INLEIDING

GALERIJ

STARTPAGINA

Onze reizen door Afrika.

Reisverslag van onze reizen door Afrika:

Dag 1: Maandagochtend 5 februari 2001

Het is koud buiten we gaan zo naar Schiphol en van daar richting Gambia.
Als we aankomen staat de landrover al klaar met onze chauffeur {Lamin} en gids {Mosa}. Nu gaat ons avontuur beginnen. We rijden naar het huis van Mosa daar staat de familie al op ons te wachten en we worden met veel gedans en gezang verwelkomt. Daarna wordt er thee gedronken en gaan we slapen want morgen gaan we richting Abuko Nationaal Park.

Dag 2: Dinsdag 6 februari

Aangekomen in het park maken we een wandeling van zo 2 uur er zitten veel kleine aapjes en we zien er de eerste krokodil van onze reis. Het park heeft een rijk vogel leven. Na onze wandeling rijden we verder en zoeken een mooi plekje om de nacht door te brengen.We kamperen aan de oever van de Gambia rivier op een zeer mooi plekje. Mosa gaat aan de slag om het avondeten te berijden op een kampvuurtje . Later die avond komen er een paar mannen van het dorp langs om ons even gezelschap te houden.We drinken samen palmjus. Eerder die avond hebben wij er stookhout gekocht van één van de mannen. Samen met één van deze mannen hebben we aan de andere kant van de rivier hout gehaald. De rivier zijn we overgestoken in een bootje gemaakt van een uitgeholde boomstam. We slapen hier goed en morgen vervolgen we onze weg stroomopwaarts.

Dag 3: Woensdag 7 februari

Vandaag rijden we dus weer verder oostelijk en lunchen ergens in de berm van de weg. Het is hier erg mooi palmen en baobab bomen wisselen elkaar af en vormen lekker wat schaduw voor ons witte Europeanen. Het leek een rustig dagje te worden totdat we een plekje voor de nacht gingen zoeken. We draaien verschillende zandwegen in om te proberen weer bij de rivier te komen. Het pad leidt ons door openvlaktes. Het lijkt op de Oordschotse heide. Verderop wordt het pad smaller en aan beide zijden zien we rijstvelden in zeer vochtige moddergrond. Op de velden zijn de vrouwen in kleurige kleding aan het werk om de rijst te plukken. Het is prachtig om te zien. Inmiddels is het pad wel erg smal geworden en aan beide zijden zijn modderslootjes en tijdens het rijden voelen we de jeep af en toe wegzakken in het pad. Een beetje extra gas is noodzakelijk en alles lijkt goed te gaan totdat blijkt dat het pad ophoudt...! Dat betekend dat we de weg weer achteruit terug moeten rijden wat natuurlijk de nodige risico's met zich mee brengt.
Langzaam beginnen we aan de weg terug. Mosa onze gids is uitgestapt om aanwijzingen te geven. Na tientallen meters gebeurt waar we bang voor waren, onze landrover zakt met de twee rechtse wielen weg in de dikke kleiachtige slootrand. De auto helt gevaarlijk schuin over en even denken we te zullen kantelen. Snel staken we de poging om er op eigen kracht uit te komen omdat dit de auto alleen maar verder doet overhellen. We lopen om de auto heen en zien dan pas hoe diep we er in zitten. Het voorwiel zit voor meer dan de helft in de modder en het achterwiel is bijna verdwenen. Zelfs de carrosserie zit al 20 cm in de modder! We rollen de lier uit en hopen dat het enige boompje sterk genoeg is om ons hier uit te halen. Het blijf bij proberen de lier gebruikt zijn volle 4100 kg aan trekkracht maar de auto blijf stijf staan. Dus proberen we de auto verder uit te graven, zakt ook Mosa tot aan zijn knieën in de zuigende klei. Het lukt hem niet om zelf los te komen en dus moeten we hem te hulp schieten. Onder tussen kruipen er overal krabben uit de modder omhoog. Ze lopen voor je voeten en zitten onder de auto. We leggen nu de lierkabel dubbel waardoor we de lierkracht vergroten naar maximaal 8200 kg! Een stuk hout word voor het voorwiel gestoken en we gaan weer proberen. Nu komt er eindelijk wat beweging in maar helaas niet in de auto.........wel in het boompje.....! Het begint langzaam uit de modder te komen. Bij de volgende poging zetten we de trekkracht van onze lier in {die vast zit aan het inmiddels zielig geworden boompje} en de trekkracht van een andere landrover die we met een sleeplint vast maken aan onze auto.

Uiteindelijk lukt het ons na twee uur ploeteren om los te komen. Van blijdschap maken we een vreugdedansje met de lokale vrouwen. Maar we zijn er nog niet we moeten nog een flink stuk achteruit, een heel stuk gaat het goed totdat we opnieuw wegzakken. Het graven begint weer en de auto zakt ondertussen weer verder weg en helt ook verder over. Uiteindelijk komen we ook, hier na lang ploeteren weer uit en kunnen we eindelijk een slaapplaats zoeken. We zitten allemaal onder de zwarte klei en besluiten onder de douchezakken een koude douche te nemen. Heerlijk is dat na al dat geploeter. Natuurlijk controleren we of er geen krabben tussen de tenen blijven steken. Daarna lekker eten bij een vuurtje en dan naar bed.

Dag 4:Donderdag 8 februari

Tijdens het ontbijt krijgen we al snel bezoek van mensen die op weg zijn naar de rijstvelden om daar te gaan werken. Kinderen kunnen gemakkelijk een halfuur blijven staan kijken zonder ook maar iets te zeggen. Als we allemaal klaar zijn gaan we terug naar de hoofdweg en zetten koers in oostelijke richting. We stoppen in Soma om inkopen te doen voor het eten van vanavond en we lunchen bij een eettentje op straat. Brood beleg met vlees en uien.We kopen een klein theepotje zodat we op Afrikaanse wijze thee kunnen zetten. Bij Barukunda nemen we de weg linksaf die naar de Gambia rivier leidt. Helaas kunnen we de rivier niet helemaal bereiken, maar we vinden een prachtige andere plek tussen de palmbomen om ons kamp op te slaan.

Dag 5: Vrijdag 9 februari

Vandaag rijden we richting Mac carthy Island. Ons vertrek is een beetje verlaat omdat we de landrover van de Duitsers aan moesten trekken vanwege accuproblemen. Toch hebben we lekker rustig aan gedaan en onderweg in een dorpje gegeten, waarna we met een kleine veerbootje naar Mac carthy Island varen. In Jangjangbureh {Georgetown} vinden we een kleine lodge waar wij op de parkeerplaatsje mogen kamperen. Hier kunnen we lekker douchen en wordt er patat met kip uit het restaurant besteld.

Dag 6: Zaterdag 10 februari

De volgende dag vervolgen we de weg en lunchen in de omgeving van een klein dorpje die al gauw haar inwoners heeft verplaats rondom onze auto's. Een oude man uit het dorp heeft nog wat rafels om zijn lijf en we besluiten hem daarom wat kleding te geven die special hiervoor meegenomen is. Gegeven door mensen uit Nederland. Later komt zijn vrouw ons mango's brengen als bedankje, maar vraagt uiteindelijk ook om een kledingstuk, wat we natuurlijk niet kunnen weigeren. Daar nemen we nu eenmaal de kleding voor mee, en er gaan ook een paar knuffels mee voor de kids. Onderweg doen we nog wat inkopen voor het avondeten en we kopen 4 kleine theeglaasjes, thee, mint blaadjes en een mini barbecue waar je de kooltjes ingooit om thee te kunnen zetten. Deze avond kamperen we op een prachtige plaats aan de Gambia rivier.

Dag 7:Zondag 11 februari

We pakken onze spullen bij elkaar en gaan weer op pad. Bij Tambacounda verlaten we Gambia en komen aan in Senegal. We zoeken deze keer en camping met een douche dat is wel lekker i.p.v onder een waterzak aan een boomtak. Natuurlijk geen camping te vinden en we komen uit op het hoofdkwartier van het Nationaal Park wat nog zo'n 130 km verder ligt. Hier mogen we blijven overnachten en kunnen zelfs een heerlijke douche nemen. Daarna duiken we de auto in voor de nacht.

Dag 8:Maandag 12 februari

Deze ochtend worden we bijtijds wakker en we gaan op weg naar het park dat nog 130 km verder is .De weg is verhard en deze keer zonder gaten in het asfalt.We hebben ongeveer 50 km gereden als we wat op de weg zien, het ziet er uit als een grote hond. Dichter bij gekomen zien we al gauw dat het er meer zijn maar het zijn geen honden maar Bavianen! Wel 50 stuks schatten we. We zetten de auto aan de kant en met onze verrekijkers gaan we op het dak van onze landrover. We rijden door de ingang van het park ligt in Darou Salam en daar aangekomen kopen we een permit om het park te bezoeken. Dit is een vergunning dat je het natuurgebied te mogen verblijven.We gaan zonder gids het park in het park is maar 140 km lang en 85 km breed. We rijden zo 50 km het gebied in over hobbelig zandpaden We zijn op zoek maar de Gambia rivier die hier door heen stroomt we hebben gehoord dat er hier Nijlpaarden zitten. Bij de rivier aangekomen parkeren we onze landrover bij Camp du Lion', waar we ook ons kamp opslaan. En gaan te voet naar een punt waar je Nijlpaarden kunt spotten. Ons geluk kan niet op want er liggen wel 15 nijlpaarden in de rivier. Een paar grote van wel zo'n 4 ton zwaar, maar ook kleintjes. Het is een prachtig gezicht deze grote koppen die net boven het water uitsteken. Af en toe geeft er één een show weg met gapen en gezamenlijk maken ze een luid, laag, schaterend geluid, wat we nog de hele avond kunnen horen op de camping. Omdat hier leeuwen in de buurt kunnen zitten besluiten we onze achterdeuren van de auto maar goed te sluiten,voordat we gaan slapen.

Dag 9:Dinsdag 13 februari

We staan vroeg op we gaan naar de Nijlpaarden kijken vanaf een andere plek. De kolossale dieren komen niet aan land, waar we op hoopten, maar we zien wel krokodillen. Er zitten hier n.l - 3 soorten. Verder het park in zien we dat de weg duidelijk veel geleden heeft tijdens het regenseizoen. Dan staat het water zo hoog dat het grootse gedeelte van het park gesloten wordt. De auto schudt dan ook af en toe ook hevig heen en weer droogstaande, door waddingen zorgen voor een spectaculaire afwisseling in het Off-road rijden. Maar onze landrover werkt onze overal door heen. We stoppen bij een groot open veld waar we wrattenzwijnen zien en verschillende antilopen. Het is een prachtig gezicht. Net als we verder willen gaan ontstaat er paniek in het veld verschillende geluiden en renende dieren zorgen er voor dat we omkijken en met onze verrekijker op zoek gaan naar de reden van deze paniek. Ton ziet als eerste twee leeuwinnen achteraan in het veld. De andere dieren lijken zich te verenigen en drijven zo de de twee roofdieren weg. Gaaf!!!!!! Super!!!!!! en daar loop je zo tegenaan. We vervolgen onze weg verder door het mooie park het park bevalt ons zo goed dat we nog een dag langer willen blijven.

Lamin gaat daarom in Simenti tanken en een extra permit voor ons halen. Het is al donker als Lamin over de piste terugrijdt maar met het licht van de verstralers is dat geen probleem. Hij zag nog wat vleermuizen en een uil verder geen groot wild meer.